Usługi opiekuńcze
Usługi opiekuńcze, w tym specjalistyczne są organizowane i świadczone przez gminę jako zadanie własne z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym.
Realizacja usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych odbywa się w miejscu zamieszkania osoby i w jej najbliższym otoczeniu.
Pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych przysługuje osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona.
Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni, nie mogą takiej pomocy zapewnić.
Powyższe zadania realizują opiekunki zatrudnione w:
-
Dziale Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych od poniedziałku do piątku w godzinach od 7-15.
-
Dziale Programów i Usług Społecznych (zadanie zlecone podmiotom zewnętrznym)* od poniedziałku do niedzieli, w święta i w dni ustawowo wolne od pracy.
* Katolickie Stowarzyszenie Niepełnosprawnych Świetlica "Motylkowe Wzgórze", Al. Najświętszej Marii Panny 7, 27-200 Starachowice oraz Powiatowa Spółdzielnia Socjalna „INTEGRACJA”, ul. inż. Władysława Rogowskiego 14.
Wymagane dokumenty:
-
Ustny lub pisemny wniosek o przyznanie usług opiekuńczych.
-
Decyzja właściwego organu w sprawie renty lub emerytury.
-
Oryginał zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia uzasadniającego konieczność pomocy w formie usług opiekuńczych o charakterze pielęgnacyjnym.
-
Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Opiekunki zapewniają usługi opiekuńcze dla osób tego potrzebujących w zakresie:
Pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych w zależności od stanu zdrowia i sytuacji rodzinnej obejmuje:
-
Dokonywanie zakupów art. spożywczych i innych niezbędnych do codziennej egzystencji podopiecznego.
-
Pomoc w przygotowaniu posiłku wyłącznie dla podopiecznego lub dostarczenie posiłku gotowego do domu.
-
Palenie w piecu, przynoszenie węgla, drewna, wody, wynoszenie nieczystości.
-
Zwracanie uwagi na stan techniczny posiadanego przez podopiecznego sprzętu wyposażenie itp. i w uzgodnieniu z podopiecznym zalecanie jego konserwacji i napraw.
-
Dostarczanie prasy, książek.
-
Załatwianie innych spraw na życzenie podopiecznego np. opłacanie świadczeń za czynsz, gaz, światło, telefon, RTV i innych.
Pomoc w zakresie podstawowej opieki higienicznej w zależności od stanu zdrowia i sytuacji rodzinnej obejmuje:
-
Dokonywanie bieżących porządków w używanej przez podopiecznego części mieszkania.
-
Utrzymywanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych.
-
Pranie bielizny osobistej oraz lekkiej odzieży wierzchniej.
-
Dbanie o czystość bielizny pościelowej - ewentualnie odnoszenie jej do punktów pralniczych.
Pomoc w zakresie zleconej przez lekarza pielęgnacji oraz podtrzymywania kontaktów z otoczeniem w zależności od stanu zdrowia i sytuacji rodzinnej obejmuje:
-
Prześcielenie łóżka.
-
Zmiana bielizny osobistej i pościelowej.
-
Pomoc przy myciu, kąpieli, czesaniu, ubieraniu.
-
Układanie chorego w łóżku i pomoc przy zmianie pozycji.
-
Pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych.
-
Zamawianie wizyt lekarskich, realizacja recept.
-
Karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności.
-
Zachęcanie do wykonywania prac ręcznych, spacerów.
-
Wskazywanie rodzinie, sąsiadom uwag, spostrzeżeń dotyczących podopiecznego w zakresie całokształtu sprawowanej opieki pobudzających zainteresowanie otoczenia sprawami codziennego życia podopiecznego.
Potrzeby osób chorych w zakresie pielęgnacji medycznej (masaż, podawanie zastrzyków, lekarstw, pielęgnacja odleżyn) nie należy do obowiązków opiekunek.
Osoby korzystające z usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych ponoszą opłatę w zależności od posiadanego dochodu osoby samotnie gospodarującej lub dochodu osoby w rodzinie, w wysokości ustalonej zgodnie z poniższą tabelą:
Tabela odpłatności dla osób korzystających z usług opiekuńczych przez CUS w Starachowicach
Tabela odpłatności za usługi opiekuńcze od stycznia 2025 r.